Malerei
The first one: is always the drawing
It is still the basis of all my art, painting, also sculpture and media art. But only a few drawings are meant for presentation. They serve the finding and orientation and then disappear again. I have made small video clips of some paintings that show the process. The first thing here is also always the drawing.
The second one: is never style
In other words, I avoid repetition in the sense of branding, of recognition at first glance. On the one hand, in the post-stylistic era, every stylistic niche has already been tried and occupied. On the other hand, insisting on constant stylistic features distracts me from the essence of an idea. I prefer to follow the idea and neglect the mark. (People say they recognize my work...hoo).
The third: is the layer.
As much as my painting loves the craftsmanship, the precise implementation, the fine brush, it is becoming increasingly clear that I also work recognizably much on computers. This work is different in thinking than many varieties of "modern" painting (which applies with great gesture and thick brush). It is somehow again very altmeisterlich, in that it thinks in layers over layers, glazing. The multi-layered is important to me.
This also corresponds very much to human perception: the whole of the perceived reality is composed of layers of different attentions and understandings, which cover each other, let shine through or mix (multiply, divide, lighter color,,,). Therefore, I also feel my media arts work as very related to painting, moving painting indeed and in many layers.
Everything else: comes in its own time
and can be discussed. Gladly also with me.
If you want to know more, you can see a few clips on painting here:

Das erste: ist immer die Zeichnung.
Sie ist noch immer die Basis all meiner Kunst, der Malerei, auch Plastik und der Medienkunst. Aber nur wenige Zeichnungen sind zur Präsentation gedacht. Sie dienen der Findung und Orientierung und verschwinden dann wieder. Ich habe von einigen Malereien kleine Videoclips gemacht, die den Prozess zeigen. Das erste ist hier auch immer die Zeichnung.
Das zweite: ist niemals Stil.
Will sagen, ich vermeide die Wiederholung im Sinne eines Branding, eines Wiedererkennungswertes auf den ersten Blick. Einerseits ist ja in der poststilistischen Zeit jede Stilnische schon probiert und besetzt worden. Andererseits lenkt mich ein Beharren auf konstanten Stilmerkmalen vom Wesentlichen einer Idee ab. Ich folge lieber der Idee und vernachlässige die Marke. (Man sagt, man erkenne meine Arbeiten...huuh)
Das dritte: ist die Schicht.
So sehr meine Malerei auch das Handwerkliche, das genaue Umsetzen, den feinen Pinsel liebt, wird es doch immer klarer, dass ich erkennbar viel auch an Computern arbeite. Diese Arbeit ist vom Denken her anders als viele Spielarten "moderner" Malerei (die mit großer Geste und dickem Pinsel aufträgt). Sie ist doch irgendwie wieder sehr altmeisterlich, indem sie nämlich in Layern, in Schichten denkt, lasierend. Das Vielschichtige ist mir wichtig.
Das entspricht auch sehr der menschlichen Wahrnehmung: Das Ganze der empfundenen Realität setzt sich zusammen aus Schichten unterschiedlicher Aufmerksamkeiten und Verständnisse, welche sich gegenseitig verdecken, durchscheinen lassen oder vermengen (multiplizieren, dividieren, hellere Farbe,,,). Deshalb empfinde ich auch meine Media Arts-Arbeit als sehr verwandt zur Malerei, bewegte Malerei eben und in vielen Schichten.
Alles Weitere: kommt zu seiner Zeit
und kann diskutiert werden.Gerne auch bei mir.
Wer es genauer wissen will, kann hier ein paar Clips zur Malerei sehen:


Reinhard Geller
The first: is always the drawing
It is still the basis of all my art, painting, also sculpture and media art
Reinhard Geller
Malerei
The first: is always the drawing
It is still the basis of all my art, painting, also sculpture and media art